Åt bara sallad, dog

16Feb07

skonhetsiidealendodar0.jpg

I höstas segnade modellen Luisel Ramos ned död efter en modevisning. Den yngre systern Eliana följde i hennes fotspår. Hon blev modell – och dog. – Orsaken är undernäring, säger en polistalesman… – Den preliminära diagnosen är att hon dog till följd av undernäring, säger en poliskälla enligt Daily Telegraph. I augusti segnade hennes äldre syster Luisel ned och dog efter en modevisning. I tre månaders tid hade hon levt enbart på salladsblad. Luisel Ramos död bidrog i högsta grad till kraven på självsanering i modebranschen [citat från Aftonbladet, även i: SvD].

Var för 6-7 år sen med i SVT på något ungdomsprogram. Vi skulle diskutera om man ska raka sig under armarna eller ej… Jag och min vän skulle företräda dom rabiata feministerna (min tolkning), mot oss hade vi en tjej som gjorde det mesta för att vara rätt och vi fick höra att ”hon tycker att hår under armarna är jätte äckligt”. Enligt programmets redaktion var vi nog så extremt skilda motparter dom kunde hitta (min vän hade till och med långa vita dreads!).

Problemet för SVT programmet var att vi fick sitta ensamma med den modemedvetna tjejen i några minuter innan programmet började och kunde under den tiden reda ut lite missförstånd: Nej vi ville inte förbjuda folk att raka sig under armarna, vi tycker bara att medias bild av kvinnor är för utseende fixerat, att det inte är konstigt att folk svälter sig själva när vi ständigt utsätts för press genom tidningar, annonstavlor osv. om hur vi bör se ut. Eller vad då bör se ut… Något som upprepas tillräckligt ofta (särskilt när du är yngre) kan ofta i praktiken bli ett ”du ska se ut” istället för ett ”du bör se ut”.

Vår lilla diskussion ledde till följande: När programmet började och programledaren frågade något (har glömt frågan) replikerade modetjejen: Allt är medias fel! Med påföljande utskällning, därefter höll hon och min vän låda medan jag satt som ett fån, förvånad och super nöjd. Kunde bara få ur mig något som säkert bara lät dumt. Vår mot pool hade ju redan som svar på första frågan gjort debatten till en succé.

Så vad vill jag säga med det här? Något som de flesta av er kanske redan påstår: Idealen är för långt gångna (vilket inte är något nytt!) och då inte enbart för mode eliten utan också för andra tjejer (och killar) oavsett klassbakgrund. Jag säger inte att allt ser helt hopplöst ut, bara att mycket mer måste göras, att fler har blivit medvetna om problemet gör inte att problemet är löst.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,



4 Responses to “Åt bara sallad, dog”

  1. 1 Maria

    Tack 🙂 känns schysst att få höra att inte alla e på den stora trend vågen med att allt är tillåtet i jakten på skönhet… Jag blir rädd för allt man får höra om dagarna, om hur mediabombade vi blir… Upp till kamp vem är snygg som död? Eller lite knasig och vid liv 🙂

    !

  2. Hello

    Great book. I just want to say what a fantastic thing you are doing! Good luck!

    G’night

  3. 3 Tomas

    Helt ok att blogga om det ni bloggar om – men snälla lär er skriva.
    Bloggaren själv och ni som gett kommentar tror att man kan skriva ”mode eliten” osv – det finns flera exempel.

    M en jag sk a inte kla ga, d et är vä l int e så viktig t. Ka n ske bara de t är gubb gnä ll. Man ka n ju läs a vad ni skriv it och fatta r ju vad ni vill. Eller?

    Och du, ingen bryr sig om du har hår i din armhåla eller inte? Bara din parten och då beror det på vad vill han/hon?

    hejhej
    Tomas


  1. 1 dreads

Lämna en kommentar