Nu ska vi bli vegetarianer

20Feb07

keepyourcoins.jpg

Nu ska vi bli vegetarianer… eller inte. I alla år jag har varit någorlunda samhälls och miljöintresserad har folk pratat om att om att köttkonsumtion är dålig för miljön (dvs det kött vi ”odlar” inte det som jagas). Flera av mina vänner har haft det som anledning till att bli vegetarian snarare än att dom tycker synd om djuren (iofs är det klart att plågsamma djurtransporter och höns hoppackade med sin egen avföring också påverkar).

SvD Färre biffar snabbaste boten mot växthusgas: Världsproduktionen av kött ökar snabbt och svarar redan för 18 procent av de utsläpp av växthusgaser som orsakats av människan. Det visar en rapport från FN:s jordbruksorganisation, FAO. […] Orsaken är en kraftigt ökad konsumtion i kombination med att en större del av jordens djur föds upp på modernt västerländskt sätt. I stället för att äta gräs och annan naturlig föda, och därmed utnyttja solenergi och fotosyntes, får djuren ett ensidigt foder som främst baseras på fröer, inte minst soja och majs. Det fodret slukar mycket fossila bränslen vid odling, förädling och transporten till djuren. Dessutom bidrar inte minst sojaproduktionen i Brasilien till avverkning av regnskogar vilket frigör ytterligare koldioxid. Sämst lämpade för sin nya föda är nötboskapen vars välkända magar är högeffektiva fermenteringsanläggningar, optimerade för att tillgodogöra sig en gräsblandning med små naturliga inslag av frön. När de stärkelserika fröna i stället tillåts dominera sjunker ph-värdet i förmagen våmmen, och korna får kroniskt ont i magen. Det är inte bara ett systematiskt djurplågeri som kan leda till att djuret dör, utan orsakar också ett slags bisarrt pruttande av växthusgaser som vore tragikomiskt om det inte vore för att det sker i industriell skala i hela världen, utgör ett hot mot oss alla och enbart kan beskrivas som tragiskt.

Jag vet inte hur mycket forskning har funnits tidigare om ex kopplingen mellan kors pruttar och miljö men det har inte varit något okänt utan ständigt påpekats. Självklart måste var och en inte bli vegetarian men det kan vara en bra markering för miljön och för en acceptabel djurhantering.

Tips ur Samhällsfeberarkivet:
* Utsläppen måste ner 80 procent

———————————————
Andra bloggar om: , , , , , , ,



3 Responses to “Nu ska vi bli vegetarianer”

  1. faktiskt…

    När jag var vegitarien, lite sådär ogenomtänkt, så var min bästa ursäkt och hur jag legitimerade det för mig själv. Att min ämnesomsättning gav bättre resultat. Ja menar det är enklare för kroppen att bryta ner visa vegitabiliska ämnen än feta kotletter.

    Så ingen mer förstoppning med andra ord.
    Numera äter jag kött och kan inte legitimera det med något annat än att jag är en lazy bastard. Men förändringarnas vinder blåser hittat har jag hört..

    bra inlägg

  2. Jag har börjat tänka på det där om DR rörelsen helt borde satsa på miljöargumentet nu. Det är konkret och jävligt rätt i tiden.

  3. Att kött är en av vår tids största resursslöseri och något som definitivt är på gränsen till hållbart nu så kommer det i ett oljefritt samhälle vara fullständigt otänkbart då de resuserna som går förlorade till att hålla djuren varma krävs till att hålla oss själva varma, driva våra maskiner etc.

    Skoj att det nu kommer en rapport som faktiskt sätter detta på pränt!


Kommentera

